Blogger Widgets
Selamat Datang Ke Laman Mr.S... Semoga Anda Bergembira Dalam Melayari Blog ini... Jangan lupa Follow, Like, Share Dan Comment ye!! ^_^ Terima Kasih!!!

Monday 6 February 2012

Untukmu Sahabat



Assalamualaikum =)


Pada suatu hari, seorang wanita yang bernama Farah (nama samaran), masih muda dan baru sahaja bernikah mengunjungi ibunya. Mereka duduk di sebuah sofa dan menikmati hidangan dan segelas air teh. Ketika mereka sedang berbincang-bincang mengenai kehidupan, pernikahan, tanggungjawab serta kewajiban dalan hidup, si ibu dengan lemah lembut meletakkan seketul ais ke dalam gelasnya yang panas sambil menatap muka anaknya itu.

" Farah, jangan kamu melupakan sahabat-sahabat wanitamu. " nasihatnya sambil meletakkan seketul ais lagi ke dalam gelasnya. 

" Mereka akan menjadi orang yang penting dalam hidup Farah ketika usia Farah semakin tua nanti. Tidak peduli seberapa dalam Farah mencintai suami, seberapa banyak anak yang Farah miliki, Farah tetap harus memiliki sahabat wanita. Ingatlah, untuk berjalan-jalan bersama mereka, melakukan apa sahaja hal bersama-sama mereka. Dan Farah kena ingat,  mereka bukan sahaja sahabat wanita Farah, tetapi mereka akan menjadi saudara, anak dan yang lainnya. Farah akan selalu menginginkan wanita yang lain kerana wanita selalu begitu. " jelas sang ibu.

" Kenapa pelik sangat nasihat ibu ni! " Farah berbisik.

" Ibu, bukankah Farah baru saja bernikah? Farah ingin bergabung dalam dunia pasangan-pasangan muda. Sekarang Farah adalah seorang isteri, orang dewasa dan bukan anak perempuan kecil yang teman macam itu! Semestinya keluarga yang akan kami bina akan membuatkan hidup Farah lebih bererti. Maaf ibu jika tinggikan suara. Farah hanya meluahkan apa yang Farah fikir sekarang. "

Tetapi, Farah tetap mendengarkan nasihat ibunya. Dia terus berhubungan dengan sahabat-sahabat wanitanya dan bertemu semakin ramai sahabat setiap tahun. 

Ketika tahun demi tahun berlalu, dia mula merasakan betapa benar nasihat yang diberikan ibunya itu. Ketika waktu dan keadaan yang sangat memilukan, pahit bagi dia, sahabat-sahabat wanitanya tetap berada dalam kehidupannya.

Setelah hidup selama berpuluh-puluh tahun dalam dunia ini, inilah fakta yang dapat Farah dapati dari memiliki sahabat wanita :
  1. Sahabat wanita akan menjaga rahsiamu.
  2. Sahabat wanita akan memberikan nasihat ketika kamu memerlukannya.
  3. Sahabat wanita tidak akan mengatakan apa yang kamu lakukan benar, tetapi mereka bersifat jujur.
  4. Sahabat wanita akan terus mengasihimu walaupun ada perbezaan pendapat.
  5. Sahabat wanita akan tertawa bersama-sama denganmu, dan sembang kosong sama sekali tidak diperlukan hanya untuk tertawa.
  6. Sahabat wanita akan menolongmu keluar daripada hubungan-hubungan yang buruk.
  7. Sahabat wanita menolongmu mencarikan rumah baru, membantu mengangkat barang dan berpindah.
  8. Sahabat wanita akan membantu membuat sebuah pesta untuk anak-anakmu walaupun mereka sudah bernikah atau memiliki anak, mana satu yang lebih dahulu terjadi.
  9. Sahabat wanita akan selalu berada disampingmu dalam suka ataupun duka.
  10. Sahabat wanita akan menempuhi badai, ribut ataupun taufan semata-mata untuk mengeluarkanmu daripada putus asa.
  11. Sahabat wanita akan mendengarkan ketika kau kehilangan pekerjaan ataupun kawan.
  12. Sahabat wanita akan sedia mendengar jika anakmu mengecewakanmu.
  13. Sahabat wanita akan menangis bersamamu ketika orang yang kamu kasihi meninggal.
  14. Sahabat wanita akan menghiburkanmu ketika kamu dalam kekecewaan.
  15. Sahabat wanita akan membantumu untuk bangun kembali setelah suamimu pergi meninggalkanmu.
  16. Sahabat wanita senang melihat melihatmu bahagia dan bersedia mencari serta melemparkan apa yang tidak membuatmu bahagia.

Waktu berlalu untuk Farah.. Kehidupan masih berjalan.. Jarak memisahkan.. Anak-anak yang dia miliki sudah meningkat dewasa.. Cinta yang ada hilang dan pergi.. Hati yang hancur.. Pekerjaan berganti.. Orang yang dikasihi sudah meninggalkan dia.. Rakan-rakan melupakan kebaikan..

TETAPI..

Sahabat-sahabat wanita terus mendampinginya, meskipun waktu dan jarak yang terpaut sangatlah jauh, sahabat wanita tidak akan lebih jauh dari orang-orang yang memerlukan..



RENUNGAN

Itulah kisahnya.
Jadi yang kita ni, muda lagikan?
Sama-samalah kita cari dan kumpul seberapa ramai sahabat kat dunia ni.
Tidak kisahlah lelaki ataupun perempuan.
Setiap orang ada kelebihan masing-masing.
Jadi, tepuk dada, tanya iman.
Thanks to all my friends.
Sekian dari Mr.S :)

May ALLAH bless us.

Assalamualaikum =)

No comments:

Post a Comment