Blogger Widgets
Selamat Datang Ke Laman Mr.S... Semoga Anda Bergembira Dalam Melayari Blog ini... Jangan lupa Follow, Like, Share Dan Comment ye!! ^_^ Terima Kasih!!!

Wednesday 25 January 2012

Allah Lebih Mengetahui

Assalamualaikum =)

Satu hari tu aku jalan-jalan kat kampung, dulu-dulu la. Memang tak tau ape-ape lagi pun mase tu. So aku redah jela semak-samun yang ada kat sana. Tiba2 aku ternampak pokok mangga. Memang tgh lapar mase tu, so dengan kudrat yang ada, aku cuba sedaya upaya panjat nak petik buah mangga tu.

Aku mengeluh, "Kenapalah pokok nie tinggi sangat? Aku nak makan pun susah,". Aku ikhtiar lagi sampai boleh aku ambil buah mangga tu. Last-last aku fedup sikit, aku biarkan je. Sebelah dengan pokok mangga tu, aku nampak buah tembikai pulak. First time aku tgk buah tembikai dengan dahan dia sekali. Aku dengan rakusnya nak pergi makan buah tu.

Tapi aku terfikir sekejap, "Haram ke kalau aku makan buah ni?". Aku pun duduk dekat bawah pokok mangga tadi sebab aku memang suka mangga. Aku cakap sorang-sorang, "Kenapalah tembikai yang susah nak makan (kulit keras) tumbuh dekat bawah padahal mangga yang senang nak makan tumbuh dekat atas? Bukan lagi okey ke kalau Allah letak buah mangga dekat bawah, buah tembikai dekat atas?". 

Masa tengah fikir-fikir tu, ada satu buah mangga yang dah rosak terjatuh atas kepala aku. Selamat buah mangga yang jatuh atas kepala, bukan buah tembikai. Kalau lah apa yang aku cakap tadi tu betul2 terjadi, mungkin aku masuk wad masa tu kot. So baru sekarang aku sedar, betapa Allah lebih mengetahui apa yang dia ciptakan.





RENUNGAN
Sahabat, janganlah kita mengeluh tentang apa yang telah Allah ciptakan diatas muka bumi ini. Jangan pernah  rasa yang Allah tidak berlaku adil kepada kita. Kita kena ingat setiap sesuatu yang terjadi pasti ada hikmahnya. Jadi bersyukurlah dengan apa yang ada. Berdoa,Usaha,Ikhtiar dan bertawakkal lah dengan apa yang kita hajatkan, InsyaAllah kita dijalan yang benar ^_^


May ALLAH bless us.

Assalamualaikum =)

No comments:

Post a Comment